De openingszin is de binnenkomer bij een bedrijf.
Als u daarmee scoort, heeft u de grootste hobbel al genomen en ligt u met 2-0 voor op degene, die met een standaard openingszin begint.
Dat is toch gemiddeld zo’n ruim driekwart van de mensen die solliciteren.
Maar wat zijn nu geslaagde openingszinnen voor een motivatiebrief?
Eerst even bellen
Bel altijd even met de in de vacature genoemde contactpersoon, dit geeft u informatie die u kunt gebruiken in de motivatiebrief en u kunt het gebruiken in de openingszin.
U laat dan namelijk direct weten dat u gesproken heeft met de contactpersoon en dat u zicht echt in de job heeft verdiept.
Prikkelende openingszinnen
Solliciteren is verleiden. U moet de lezer verleiden om uw brief boven op de stapel van mensen die uitgenodigd moeten worden voor een gesprek, te leggen.
U zet zichzelf in de etalage en wilt dat u van de beste kant bekeken wordt en de juiste belichting op u staat gericht.
U wilt dat de mensen meer van u willen weten. Dat ze u gaan uitnodigen.
Dat lukt als u een goede openingszin heeft. Maar die zin moet natuurlijk wel echt op u van toepassing zijn.
Daarom is er ook niet een standaardformule voor de juiste openingszin. Als dat zo was, wordt die zin al weer senl standaard en valt u weer niet op. U kunt hiervoor een aantal technieken gebruiken.
Met de deur in huis vallen
Als u op een gelijksoortige functie solliciteert als waar u nu in werkt of ervaring mee heeft, kunt u deze goed gebruiken om met de deur in huis te vallen. U bevestigt direct dat u ervaring heeft.
Daarnaast kunt u gelijk een aantal andere kwaliteiten van uzelf in de openingszin verpakken.
“Als teamleider marketing, stuur ik in mijn huidige job een team van 11 mensen aan.
In het afgelopen jaar hebben wij met ons marketingteam onze doelgroep beter weten te bereiken, waardoor mede de omzet van ons bedrijf met bijna 15% is gestegen. “
Deze job is mij op het lijf geschreven
Met deze techniek toont u direct het enthousiasme voor de functie en laat u zien waarom u de juiste persoon bent voor de job.
“De functie van accountmanager is een functie waar ik al tijden naar op zoek ben.
Van kinds af aan, wist ik al dat ik dat soort werk wilde doen en u biedt mij nu deze fantastische kans.”
De doorverwijzing
Bent u door iemand op de vacature gewezen, dan kunt u dit goed gebruiken in de openingszin.
Zeker wanneer deze persoon werkzaam is binnen het bedrijf waar u solliciteert.
Getipt door het eigen personeel geeft vertrouwen. Maar de tip kan ook komen van bijvoorbeeld een zakenrelatie.
“Uw collega [naam] van de afdeling xxx wees mij op deze vacature.”
Kennis van bijzonderheden
Wanneer u solliciteert op een functie is het aan te raden om u ook in het bedrijf te verdiepen. Bezoek de site en google het bedrijf even. Maar google ook even naar de contactpersoon aan wie u de motivatiebrief gaat schrijven.
Wellicht komt u iets bijzonders tegen waar u mee kunt scoren.
Denk daarbij aan:
- een aankomend jubileum
- een open dag
- de komst van een nieuwe directeur
- een binnen gehaalde opdracht
- etc.
“Het nieuws over de door uw bedrijf binnen gehaalde opdracht ….. wekte reeds mijn interesse voor uw bedrijf. De nu vacante job biedt mij de mogelijkheid om daar mogelijk onderdeel van te worden.”
Sleutelwoorden
Als u denkt dat alle motivatiebrieven echt gelezen worden, heeft u het mis.
Grote bedrijven die veel sollicitaties verwerken, hebben een deel van de procedure vaak geautomatiseerd.
Ze checken de brieven dan op bijvoorbeeld de woorden die ze in de functie-eisen hebben genoemd. Als u verwacht dat een bedrijf dit toepast, kunt u deze belangrijke sleutelwoorden in de openingszin verwerken.
Maar pas op. Het kan ook een negatief effect hebben, wanneer men wel de brieven goed gaat lezen en vindt dat u hen aan het spammen bent.
Conclusie
Er is geen standaard voor geslaagde openingszinnen voor een motivatiebrief. U zult zelf creatief aan de slag moeten gaan. Daarbij kunt u wel gebruik maken van de hiervoor genoemde vijf technieken.
Succes met het vinden van de meest geslaagde openingszinnen voor een motivatiebrief.